Holy transistors Batman, it's alive!

Idag blir det en sammanlagd uppdatering av tre stycken kvällar i garaget. Medans det byggdes kylarfästen och instrumentpanelsfäste så spenderade vissa större delen av dessa timmar i kabelhärvan med avbitaren i högsta hugg. Och jag tänker bara skriva ner en lista kortfattat på vad som har gjorts denna gång:
- Fixat kabelhärvan
- Monterat kylare, likriktare, soppapump och CDI box
- Påbörjat breddning av stolen
- Byggt fäste för instrumentpanelen
- Riktat framvagnen
Dock har vi lyckats med något som får räknas som skapligt vitalt till projektet - vi har lyckats fått igång motorn!
Så nu börjar det banne mig ta sig, nu måste vi ta oss i kragen och bestämma hur vi ska göra med bromsar och inhandla ett par ok och cylindrar.
Bilderna nedan är inte i kronologisk ordning:














Det kommer upp fler bilder senare då jag har kommit över dessa. Då på stolsbreddningen och instrumentbrädan.
Fler bilder finns för beskådning på vårat album som vanligt: http://picasaweb.google.com/busbilprojektet/121516FebElarbeteOchUppstart#
/Over and out, Anton Danielsson
Sent som cider - och utan större framsteg.

Efter ett par väldigt snabba uppdateringar här på bloggen så blev jag tvungen att skjuta på denna på grund av mitt sömnbehov efter ett par på tok för sena kvällar i garaget. Men är kommer iallafall lördagens uppdatering - "in all its glory"...
Nu när de stora delarna är svetsade och det mesta av huvudkonstruktionen är klar så ägnade vi dagen åt lite finslip och mindre (men lika nödvändiga) saker. Vi led alla av enorm trötthet på grund av att fredagens session blev så väldigt sen och produktiv så jämnade vi nu ut kvoten en aning - men än har vi inte tappat energin.
Några av oss påbörjade arbetet med att tyda det totalt kassa elschemat till motorn, andra började förlänga kablaget till kylare och instrumenteringen och mitt upp i allt så höjdes även karten en välbehövd centimeter i fronten, så nu är vi uppe på två stadiga (vi får se hur det blir med den delen men) centimetrar totalt medans arslet vilar på det dubbla - om inte mer, sa vi att detta inte blir något man gärna kör på grusväg (eller grusig väg för den delen) med?















I slutet av dagen stog vi där med en aningen högre, lite stabilare men mycket rörigare kart, så vi får se vad som händer i nästa episod av bilprojektet.




P.S. Fler bilder på: http://picasaweb.google.com/busbilprojektet/7FebElarbeteOchHojning#
Tills nästa gång: Ät inte gul snö, på återseende!
/Anton Danielsson
Kycklingbaguetter och långa hårda saker!

Det är med en enorm lättnad jag sätter mig ner för att åter igen skriva ett inlägg i denna blogg, för jag kommer direkt ifrån 8 timmars hårt mekande och en kycklingbaguett - men vi ska inte förhasta oss, vi kommer dit!
Det hela började med en onödigt utdragen hämtning av rör som inkluderade allt från smygande pojkar, utlösta larm och till sist springande pojkar - fyll i de tomma fälten själv. Tillslut fick vi dock tag på resten av våra tidigare köpta rör och vi kunde köra igång, och högst upp på dagens agenda var ramförstärkning, närmare bestämt att bygga en övre triangel med toppen runt mitten av ramen med sidor som löper ut i ändarna på bottenramen. Efter en hel del mätning, kapning, slipning och svetsning fick vi faktiskt dit den, och den blev faktiskt rak dessutom!









Här kommer den mytomspunnna kycklingbaguetten in, som smakade för mycket curry - japp, det var allt. On with the show...
Efter en kort fikapaus så satte vi dit bakre stagen till triangeln och sedan även främre korsstag från pyramiden till bottenramen.









Så hur blev det när alla stag var på plats och allt var klart? All svikt i ramen är borta nu, både i sid- och höjdled. Sedan blev den riktigt tuff med de snett monterade triangelbasarna. Imorgon siktar vi på att teststarta motorn så watch this space!





Dagens inlägg innehöll inte så mycket text men jag tänkte att jag väger upp det med bilder istället, och alla 112 st som jag knäppte idag finns att kika på som vanligt på vårat webalbum: http://picasaweb.google.com/busbilprojektet/6FebRamforstarkning#
/Din airbag i en krock - Anton Danielsson
The thundercat has landed - sort of! (Uppdaterad)
Hej alla trogna läsare som följer vår blogg (är ni två tre stycken eller något vid dehär laget?), idag blir det ett ovanligt kort och tråkigt inlägg om en rörig och strulig dag, men som trots allt slutade relativt bra!
Det började med ett projektmöte där vi i sann TE3 anda bara dök upp med 75% av gruppmedlemmarna, sedan - i fortsatt TE3 anda - brakade mötet som igentligen skulle handla om vårat projektarbete ut i en luddig diskussion om äldre kvinnor som dejtar yngre män, styrdans och vaxjobb. De vill säga som vilken annan diskussion som helst i vår närvaro. Efter 45 minuter hade vi övertalat monkan om att vi faktiskt var på gång med bygget men dessvärre gick det inget vidare med våra förslag på att köra den igenom skolan på redovisningen, *ah well*, nästa gång kanske.
Många svordomar, mycket bensin och flera minuter på tutan senare hade vi framgångsrikt tagit oss till Yamaha Center och tillbaka för att köpa en kopparring till avgasröret, varit på något lagomt vilseledande industriställe och fyllt på svetsgasen som tog slut vid gårdagens svetsning och, sen vet jag inte om vi lyckades med så mycket mer, förutom att vinka åt fel håll till vilsna tanter på trottoarer - vilket också får ses som normalt beteende i vår klass.
För att inte gå in på några onödiga detaljer så blev det som så att det var Emil och Mats som idag gästade tomteverkstaden för att jobba vidare på bygget medans vi andra gjorde annat nyttigt - och en plaskade i badkar eller något.
Nästa gång får jag dock vara strängare med fotograferingsordern för det enda Mats lyckades krysta ut på flera timmars skruvande var två fjuttiga bilder, som dock visar på att vi nu faktiskt har monterat motorn - halft! De fäste samtidigt ett till tvärstag precis framför bakaxeln för att styva upp bakpartiet ännu mer.


Eftersom jag inte var med under kvällens skruvning så har jag inte så mycket mer att tillägga, så med ett lovord om mer bilder nästa gång så avslutar jag bara med - på återseende!
UPDATE: Tydligen så var det som så att Mats for hem efter att de hade kommit såhär långt, men Emil stannade kvar och fortsatte med att göra bakre motorfästena, vänt växelspaksarmen så att den ligger på samma sida som växelpetaren på motorn och förstärkt ena främre motorfästet. Han hade även tagit en hög fler bilder som vi andra kan åtnjuta. Vilket engagemang, kan inte annat än klappa händerna! Här gäller det att hänga med i svängarna för vi må vara lata 99% av vårt vakna dygn, men dendär sista procenten, då jävlar tar vi igen!





Då gör vi ett nytt försök - På återseende!
Alla kvällens bilder kan ses i större storlek som vanligt på vårt webalbum:
http://picasaweb.google.com/busbilprojektet/3FebMotormontering#
/Anton Danielsson
Det började med ett projektmöte där vi i sann TE3 anda bara dök upp med 75% av gruppmedlemmarna, sedan - i fortsatt TE3 anda - brakade mötet som igentligen skulle handla om vårat projektarbete ut i en luddig diskussion om äldre kvinnor som dejtar yngre män, styrdans och vaxjobb. De vill säga som vilken annan diskussion som helst i vår närvaro. Efter 45 minuter hade vi övertalat monkan om att vi faktiskt var på gång med bygget men dessvärre gick det inget vidare med våra förslag på att köra den igenom skolan på redovisningen, *ah well*, nästa gång kanske.
Många svordomar, mycket bensin och flera minuter på tutan senare hade vi framgångsrikt tagit oss till Yamaha Center och tillbaka för att köpa en kopparring till avgasröret, varit på något lagomt vilseledande industriställe och fyllt på svetsgasen som tog slut vid gårdagens svetsning och, sen vet jag inte om vi lyckades med så mycket mer, förutom att vinka åt fel håll till vilsna tanter på trottoarer - vilket också får ses som normalt beteende i vår klass.
För att inte gå in på några onödiga detaljer så blev det som så att det var Emil och Mats som idag gästade tomteverkstaden för att jobba vidare på bygget medans vi andra gjorde annat nyttigt - och en plaskade i badkar eller något.
Nästa gång får jag dock vara strängare med fotograferingsordern för det enda Mats lyckades krysta ut på flera timmars skruvande var två fjuttiga bilder, som dock visar på att vi nu faktiskt har monterat motorn - halft! De fäste samtidigt ett till tvärstag precis framför bakaxeln för att styva upp bakpartiet ännu mer.


Eftersom jag inte var med under kvällens skruvning så har jag inte så mycket mer att tillägga, så med ett lovord om mer bilder nästa gång så avslutar jag bara med - på återseende!
UPDATE: Tydligen så var det som så att Mats for hem efter att de hade kommit såhär långt, men Emil stannade kvar och fortsatte med att göra bakre motorfästena, vänt växelspaksarmen så att den ligger på samma sida som växelpetaren på motorn och förstärkt ena främre motorfästet. Han hade även tagit en hög fler bilder som vi andra kan åtnjuta. Vilket engagemang, kan inte annat än klappa händerna! Här gäller det att hänga med i svängarna för vi må vara lata 99% av vårt vakna dygn, men dendär sista procenten, då jävlar tar vi igen!





Då gör vi ett nytt försök - På återseende!
Alla kvällens bilder kan ses i större storlek som vanligt på vårt webalbum:
http://picasaweb.google.com/busbilprojektet/3FebMotormontering#
/Anton Danielsson
Svetslågor, brandsläckare och Radio Guld!

I den lilla idyllen Fagervik fortsätter spänningen med monsterkartens födelse, och ännu har inte självaste livmodern krystat färdigt!
Idag kunde vi inte hålla oss längre från att sätta kapskivan i ramen så därför tog vi och hämtade våra tidigare (Läs: Flera månader sedan) inköpta rör, satte kapen i ramen och började måtta på hur lång vi faktiskt skulle göra ramen. Gäller att allt får plats såsom säte, motor, avgasrör osv utan att det är på det berömda hela tiden. Här hade vi ett enormt flyt, vilket kan behövas för vårat projekt nu, det var nämligen som så att rören vi tidigare höftade var 35mm/diam och 2mm gods, vilket ger en innerdiameter på 31mm, och på något mystiskt sätt så var våra rör på karten 30mm. Kan inte bli så mycket bättre? Faktiskt så kan det de. Vi lät kapa upp våra rör till 90cm/st, vilket visade sig vara en perfekt längd, då vi kunde trä på våra rör över de gamla kartrören en decimeter på varje sida, sedan gav resten oss en förlängning på 70cm i en lagomt stor höft.







Efter att vi några minuter noga avvägt hurvida bakaxeln skulle vara bakåfram eller rätt håll, samt om längden räckte för extraktorn, så letade vi fram ett mindre spånbelagt klädförvaringsförråd som vi kunde skrida till verket i. Sagt och gjort, knappa kvarten senare var vi i självaste tomteverkstaden och tog tillfället i akt med slipning på kartramen och borrning av svetspunkter på de nya rören. I tomteverkstaden hade dom även en radio som genast ställdes in på 106,6 och plötsligt gick allt mycket bättre!







Efter en timmes slipande och förberedande så kunde vi inte hålla oss längre, så fram med svetsen, lite spännband och pallbockar och vattenpass. Vi var extra noga med att rikta hela bygget så att den blev så rak och fin som möjligt. Sedan satte Emil svetsen i godset och smälte ihop järnhögen, medans jag satt eldvakt med brandsläckaren i högsta hugg! Kvällens höjdpunkt kom här någongång under svetsandet då jag utbrast ett glädjetjut när Dire Straits fineste gåbortlåt Walk of Life började skråla på högtalarna - dock trodde Emil att det var hans hår som brann så mja, jag får nog endera låta någon annan vara eldvakt nästa gång eller bara jubla inombords.
OBS! Stämningen återfås bäst i bilderna nedan om ni samtidigt lyssnar på Men at Work!





Sju timmar, en kebab-&-kycklingsallad och mer gas än vad som återfanns i Polen senare stog två glada pojkar (Läs: Pojke i godisbutik) noga och inspekterade vad de åstakommit. Vilket var ett enormt vridstyft chassi med tillräcklig plats för fyra hembiträden + fru.



I nästa episod får vi följa pojkarna då de förhoppningsvis försöker fundera ut motorfästen och övre ramdelen som ska ge ramen lika mycket styvhet i höjdled som den nu har i sidled. Den som lever får se, på återseende!
Alla kvällens bilder (Mobilbilder denna gång tyvärr) finnes som vanligt här: http://picasaweb.google.com/busbilprojektet/2FebRamforlangning#
/Din reflexstolpe en mörk vinternatt - Anton Danielsson